Bij scheiding en jeugdbescherming (OTS) wordt gemeten, wordt 'onderzocht',

maar hoe?

 

De gezinsvoogdijwerkers ("jeugdbeschermer, gezinsmanager, gezinsvoogd, etc.")  kijken met een observatielijst, die gescheiden ouders mogen invullen.

En na verloop van tijd in de omgangs-OTS wordt het weer gevraagd, met ‘of het verbeterd is?’.

 

Het is natuurlijk heerlijk om dit uw ex allemaal te verwijten; dat heeft de G.I. heel graag!

En weet u waarom? Subsidie verlengen!

 

Weten ouders wat bij hun antwoord op de volgende vragen normaal en reëel is, een 2 of een 7?

 

Een nul is net zo min als een 10 reëel, zelfs verdacht. Er is altijd wel een keer dat iets op het gevraagde lijkt.

 

Hoe vult ge in? Hoe werkt uw gemoedstoestand mee? Is het erger of beter geworden per vraag?

 

De meet-lijst:

 

Opvallend is dat de lijst nogal negatief is samengesteld, zonder vragen op schrift over vrolijkheid, blijdschap, etc..

 

De te beoordelen ontwikkelingsindicatoren tijdens deze scheidingsfase, om het effect van de ‘ondersteuning’ van de gezinsvoogdij te meten, zijn:  

Nagelbijten…,   Bed plassen – ook overdag…,   Ongehoorzaamheid…,   Aandacht vragen…,   Broekpoepen…,    Inslaapproblemen…,   Verlegenheid…,   Boosheid…,   Zeuren…,   Liegen…,   Huilbuien…,   Driftig zijn…,   Jaloezie…,   Zorgzaam…,  Spraakproblemen…,  Snel bezorgd zijn…,  Leesmoeilijkheden…,  Bij ouder(s) in bed willen slapen…, Angstigheid…,   Niet naar school, club of sport willen…,   Stil of zwijgzaamheid…,   Ruzie maken…,   Slecht eten…,   Overgevoeligheid…,   Overactiviteit…,   Apathie…,   Leesmoeilijkheden…,   Aanhankelijkheid…,   Verveling…,   Stemmingswisselingen…,   Tics…,   Weglopen…,   Teruggetrokkenheid…,   Prikkelbaar…,  en waar heeft u nog meer last van…?

 

Sta telkens even stil bij de vragen! –

 

Geef een cijfer, voor elk tussen de nul en de tien. – Hoe meet u om dat te beoordelen? – Hoe stabiel bent u in uw oordeel door de tijd? –

Wat verstaat ge onder het woord onder de gedraging (t.o.v. wat anderen daarbij denken)? – Wat verstaat de gezinsvoogdwerker onder dat zelfde woord? –

Hoe orthopedagogisch wordt dit beschouwd (niet dus)? –

Heeft u zich afgevraagd waarom dit gevraagd wordt en gelooft u dat? –

Hoe komt het dat positieve gedragingen niet in de invullijst staan, ook al kan daar een vraag over gesteld worden? –

Hoe komt het dat uitspeelgedrag (t.o.v. de andere ouder)…, loyaliteitsconflicterende signalen…, pestsignalen..., schijngedrag…, pleasen…, vermijdingsgedrag…, e.d. niet genoemd worden? –

Heeft u daarover voorlichting gehad…, en heeft u daarover gelezen? –

 

Heeft u Gresser (https://jeugdbescherming.jimdo.com/kwaliteit/wertenschap-kind-oudercontact-schaden-is-schadelijk/gresser-vertaald-onderzoek/) gelezen en ook aan de andere ouder afgedrukt en zonder verwijt verstrekt - ter informatie -  of laten verstrekken door een familielid? –

 

Heeft u naar BW1:262 om deskundiger voorlichting gevraagd, liefst op verzoekschrift, zwart op wit, omdat bij de rechter zwart op wit bewijs nodig is? –

 

Heeft u  https://jeugdzorg.wixsite.com/jeugdzorg/omgangssabotage-g-i  gelezen om met zo min mogelijk signalen van strijd te komen tot het belang van het kind beide ouders onbelast te kunnen blijven kennen? (Hierbij kunnen strafrechtelijke gedragingen tot uitzonderingen leiden die dan vragen om een gespecialiseerde beoordeling en advies ten behoeve van het kind dat zal opgroeien)! –

 

Heeft u de gevoelens gelezen die kinderen innerlijk ervaren met hun psychisch rugzakje op n.a.v. de scheiding? – Welke extra kennis heeft u tot zich genomen of gokt u dat u het weet, ondanks moderne inzichten bij wetenschappers buiten jeugdzorg? –

– Vragen om bewust over na  te denken en op voorbereid te zijn…

 

Op bijvoorbeeld https://jeugdbescherming.jimdo.com/kwaliteit/ en https://jeugdbescherming.jimdo.com/adoptie-en-pleegzorg/ staan hoofdstukken met meer informatie om te overwegen, hoe zelf meer kennis op te doen, om de jeugdzorg te doorgronden, om de juridische status te begrijpen en de juridisch denkende rechter die geen orthopedagoog is, om de mogelijkheden te overzien en te kunnen onderbouwen, om de gevolgen in het kind te onderkennen en duidelijk uit te leggen.

 

Op Leesvoer boeken over de bijzondere psychische situatie voor het kind, dat verloren kan raken.

 

Laat u niet epateren of overdonderen, want dat kan uw kind met twee ouders beschadigen:

 

< Deze onderwerpen zouden gezinsvoogden ìn uw gezin onderzoeken en over speculeren. Zíj menen te mogen beslissen!  (Wordt dit ópen mèt u overlegd; krijgt u daarover voorlichting?)  

 

Het zou slim zijn voor ouders op hoger niveau te werken aan diagnòstieke voorlichting met een leuk communicatiecursusje om als ouders, hoe gek ook, er samen te zijn voor het kind.

    

Bron om tot u te nemen:

https://www.jeugdzorgnederland.nl/contents/documents/complexe-scheidingen-methodiek.pdf .

Dit is geschreven voor de jeugdzorgwerker!   Weet hoe ze opgeleid zijn!    En er staan best goede weetjes in

als  ouders  voor  het  kind!